Świece zapłonowe – małe elementy o wielkim znaczeniu
Temperatura zbliżona i nawet przekraczająca 1000 st. C, napięcie dochodzące do 40 tys. V czy ciśnienie oscylujące w granicach 100 barów – w takich warunkach pracują świecie zapłonowe. Rola niezbędnych do prawidłowej pracy jednostki napędowej oraz do rozruchu elementów, bywa niesłusznie marginalizowana przez użytkowników. Podpowiemy, co zrobić, kiedy zawiodą i na co należy zwrócić uwagę przy zakupie.
Jaką rolę pełnią świece zapłonowe?
Ich zadaniem jest wytwarzanie iskry, która pozwala na zapłon mieszanki benzyny i powietrza – a w konsekwencji na pracę silnika. Świece współpracują z cewkami zapłonowymi, z którymi, zależnie od silnika, połączone są bezpośrednio lub przy pomocy przewodów zapłonowych. Niesprawność któregokolwiek z tych elementów może nieść ze sobą skutki w postaci „przerywania” pracy silnika, problemów z osiąganiem mocy, a w skrajnych przypadkach braku możliwości uruchomienia motoru. Świece zapłonowe montowane są w głowicy (głowicach) silników benzynowych.
Jakie są jakie są rodzaje świeć zapłonowych?
Na rynku dostępne są różne rodzaje świec. Można je dzielić na typy na przykład według liczby elektrod – większość modeli ma jedną elektrodę centralną i jedną boczną, ale dostępne są też świece z dwiema lub trzema elektrodami bocznymi, co w teorii usprawnia proces zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.